Thursday 18 May 2017

Majlis Tilawah Dan Menghafal Al-Quran Peringkat Antarabangsa Ke 59 Tahun 1438H @ PWTC, KL - Hari 1





Di masa lapang hobi saya akan google events di Malaysia..saya akan research banyak benda ..tak kisahlah apa cerita.... dan dengan izin Allah saya terpandang majlis ini. Alamak! setiap tahun saya akan tengok perasmian dan penutup majlis tilawah di kaca tv tapi la ni tv dah rosak pulak....jadi berdoa pada Allah supaya niat saya ke PWTC ni tercapai mentelahkan hari Isnin hari cuti saya.

Bertemakan "Ukhwah Islamiah Asas Penyatuan Ummah, Majlis Tilawah dan Menghafal Al Quran telah berlangsung di Putra World Trade Centre anjuran JAKIM bermula 15 hingga 20 Mei 2017 buat kali ke 59. Ini juga adalah first time untuk saya tengok live.

Saya sampai awal  dan 4 kali saya tukar tempat hahahaha..disebabkan sebab-sebab yang tertentu...

Inilah astakanya...cantik dengan garapan warnanya ...may be saya bias sebab saya suka warna-warna begini...biasa sebelum ni JKR yang bina astaka ini.


 Majlis Tilawah Dan Menghafal Al-Quran Peringkat Antarabangsa Ke 59 Tahun 1438H @ PWTC, KL - Hari 1




Masa saya masuk disambut dengan lagu nyanyian Opick...saya suka lagu-lagu beliau.


Alhamdullilah ...sambutan sungguh baik. Dewan Merdeka penuh...saya dapat lihat generasi muda turut hadir secara berkumpulan.




Nak gak selfie.....mestilah ...hari ini merupakan Kenangan Terindah buat saya...setelah lebih ........tahun...kali pertama saya di Majlis Tilawah sendirian lak tu.



Saya duduk kat Level 5..atas sekali....at the back TV AlHijrah tengah buat liputan...so kena kurangkan pergerakan.



Macam biasa la ..majlis dimulakan dengan ketibaan Tetamu Kehormat, bacaan doa, pengacara (3 bahasa) dan lain-lain.  



Majlis dimulakan  bacaan dari Adik Muhammad Qayyim Nizar dari Negeri Kelantan yang  telah Johan  peringkat Negeri dan pemenang ke 3  peringkat kebangsaan....sebelum tu. saya tak perasaan dia OKU penglihatan dan tidak pula saya fotokan dia di lensa Samsung ini...aiseyman...tersangat rugi !!


Kalau korang-korang baca newspaper ....sedia maklum pembukaan dimulakan dengan Taha Ezat Basyony Awad Ibrahim dari Mesir berumur 15 tahun dengan Surah Al Imran bermula Ayat 100. Fuuh!! suara dia memang sedap....comel lak tu.....diceritakan kepada media menghafaz Al-Quran sejak umur 6 tahun dan 13 tahun hafal 30 juzuk. Masya Allah...amazing!!


Next.....peserta dari Indonesia....Cik Khairunnisah Husni Ajis....Ya Allah ..dia buat saya terpaku .....dia juga  bisa buat saya dan satu Dewan Merdeka sebak .....terlalu indah alunan suara mendendangkan ayat-ayat dari Surah Yunus bermula Ayat 44...dia begtu menghayati dan menerima satu laungan dari hadirin ..ada yang kata Allah!!...Pakcik yang depan saya tu ...errr...saya rasa dia teresak-esak....suspen gak saya masa tu...awat pak cik ni..!!


Tuh Zar Lwin dari Myanmar...sedap suaranya...tapi saya tiada apa nak komen mengenai peserta ini...saya ingat-ingat lupa Surah yang dibacanya...Surah As-Syura.


Peserta dari Spanyol bernama Mohammaed Elias Keller Rancero...jenuh saya mencatitkan namanya...yang ni pun saya lupa surah yang dibacanya....suara sedap muka lak handsome ..pandai lak ngaji...waduh!!...



Peserta seterusnya Filipina ...tapi masa tu saya dengar separuh jalan aja...bateri hp pun dah kong...tinggal nyawa-nyawa ikut ..just reserve for emergency kalau ada pa-pa malam-malam nih..

Selepas setiap bacaan akan  ada penerangan dari pengacara di bahagian kiri astaka...Ustaz Mohd Hariri yang duk huraikan maksud ayat-ayat tersebut. 



Ini pun sama ...translate dwi bahasa.


Ada nyanyian nasyid dari pelajar sekolah di Klang....lupa lak nama kumpulan nih tapi persembahan yang menarik....tak mengantuk tengok majlis nih.



Masa bacaan dilontarkan penonton buka jugak Al-Quran....lihat di belakang saya....panorama yang sungguh indah ...saya suka!!..

Tak ramai  pakai yang pakai merah hari nih....boleh macam bilang aja...errr...tak kena ker pakai merah???? cuma temgok penonton dalam dewan...huhuhu....tapi ok apa saya sedondon dengan peserta Indonesia...



Masa saya masuk tak ramai orang sempat ler saya selfie kat depan astaka nih..hahahaha..memang la banyak mata memandang tapi ok jer apa...




Sebelum balik...sempat la posing kat nih..




Penutupnya  pada 20 Mei 2017....Insya Allah akan hadir ke sini jika ada izin Allah...dan untuk tengok lebih banyak boleh google ke FB JAKIM.

Thank you Allah di atas kurniaanMu.....Syukur Alhamdullilah.






No comments:

Post a Comment