Wednesday 23 March 2016

My Birthday 2016 @ Ao Nang Beach & 4 Island, Andaman Sea

Today ...
Bertambah umur lagi...Alhamdullilah masih bernafas dan diberikan Allah kenikmatan dan mensyukuri  kebesaran Allah S.W.T.

“Allahumma Thawwil Umuurona, Wa Shahhih Ajsaadana, Wa Nawwir Quluubanaa, Wa Sabbit Iimaananaa, Wa Ahsin A'maalanaa, Wa Wassi' Arzaqanaa, Wa Ilal Khairi Qarribnaa, Wa 'Anisy-Syarri Ab'idnaa, Waqdhi Khowaa-Ijana, Fiddiini Waddunyaa, Wal Aakhirati, Innaka 'Alaa Kulli Syai-In Qadiir.”

Artinya :

“Ya Allah, Panjangkanlah umurku, sehatkanlah aku, terangilah hatiku, tetapkanlah imanku, baikkanlah amalanku, luaskanlah rezekiku, dekatkanlah aku pada kebaikan, dan jauhkanlahku dari kejahatan, kabulkanlah segala kebutuhanku, baik dalam urusan agama, dunia, dan akhirat. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.”

Pagi-pagi i dah bangun...pagi pukul 1.00  am..tak boleh nak tido..agaknya sedap sangat makan..happy sangat...teruja...or missing something badly pun tak tau ler...kemas-kemas baju nak pegi pantai

Khabarnya ..about 45 minit dari hotel ni ke pantai..kami dah ambil cab pukul 9 pagi..murah jugak B600.kalau naik bas pun jadi kos yang sama...hihihihi...i buat bajet sebelum pegi so i nak work within the bajet.

Come have a look apa kisah hari ini..MTWM membawakan khas dari Ao Nang Beach, Krabi pemgembaraan saya menjelajah bumi yang penuh dengan kecantikan ciptaan Allah S.W.T.

Pagi-pagi pegi cari breakfast...so after ronda kami singgah di Abdullah Halal Food.

Bandar Krabi

Birthday Lady....hijab ditaja oleh Mai Jasmine Collection, Shah Alam. Thank you.

pagi ni memang tak ada orang

Dalam apa keadaan..hp tak boleh tinggal hahaha

Menarik roti pisang dan roti canainya..add susu kat atasnya.

popular di sini..

hahaha..kenapa pulak nak ambik gambor bas ni.kat KL idak pulak nak ambik gambor dengan keter yek..actually hampir sama nombor  dengan keter i..

bahagian depan hotel..lepas breakfast terus balik ke hotel sebab dah anbil cab at 9 am.

Ini la driver cab ni ..bawa kami pi Ao Nang Beach..di sini kesabaran diperlukan sebab komunikasi susah sikit hahaha...i cakap dengan dia today is my besday..bagi ler diskaun..katanya boleh..sempena my besday road tour to Phuket B3000.

Kami sampai di Ao Nang Beach.Sini banyak orang Muslim.Masa kami sampai banyak yang kami tengok banyak tourist.

apa lagi..cari pakej...macam-macam ada..7 island..4 island..1 island..tour ..etc..larat tak larat aja..first time in my life ..menguji kesabaran dan ketahanan diri mental and fizikal..

Finally, kami pilih 4 island sebab petang habis.Kalau ambil 7 island include sunset ..malam pulak baru sampai Krabi Town..kena fikir jugak..safety first.Kalau ikut hati i really love to see sunset tu...pakej ni all in termasuk lunch..fruit, tax dan entrance ke National Park dalam B2800 untuk kami bertiga.

Habih satu Ao Nang ni tau i nya birthday. Ms, today is my birthday..so give my discount please.Lepas dia kira-kira dia bagi B2100 all in lebih kurang RM70 aja per person..Alhamdullilah.

After confirm..naik teksi ni pulak pi pantai naik Long Tail Boat..brother ni pun tumpang sekaki..come have a picture with me..today is my birthday..then that guy said..happy birthday to u...next week monday is my birthday..ok happy  birthday to u too..hahaha..

sampai kena check in ..tulis nama takut hilang dari rada pulak susah nak kesan.

ini ler counter check in nya..with this counter they manage entertain thousand tourist per day..kutip pengalaman ni untuk my paper researh.

Naik boat ni..Ya Allah..suspen gila..pernah naik boat macam ni di Hong Kong but yang ni macam scary aja..hahaha..apa-apa mulakan dengan Bismillah hi ala tawakal alalah.

Dalam boat ni kami aja ler Malaysia...

Andaman Krabi Travel and Tour. Kena pakai tag nih..katanya balik nanti pulangkan balik..hmmm..save cost di sini.

Bermula la mata ini melihat keindahan alam ciptaan Allah S.W.T.Subanallah indah dan cantik saujana mata memandang.Melihat kebesaran Allah..mulut tidak berhenti memuji..mata melihat panorama yang indah yang tidak tergaris di fikiran saya dan kini telah terlorek di kanvas hati satu kenangan yang indah.

Mula-mula kami ke Phrangang Cave and Rai Lay berhenti selama sejam..menang cantik dan penuh dengan tourist..kena pakai cermin mata hitam la to cover our eyes..banyak gambar yang tak dapat dimasukkan sebab banyak yang with a little shirt..hahaha..tak sesuai untuk ditonton.

Ini Tour Guidenya...sikit aja dia cakap melayu..kami ni buat-buat paham aja ler janji selamat.

Phrangang Cafe and Railay Island

kena la mandi...memang cantik airnya..

filem Ka hona pyar hei!!

ini kedai long boat...berderet tepi pantai nih.

Kami naik Long Tail Boat No.7

Tak ada kekuatan nak pegi berenang kat tepi gua tu..hahaha..Kami tak masuk ke gua macan tak sesuai aja sebab ada yang sembahyang di situ.

Chicken Island

sini khas tuk snorkelling..cantik air ..clear..errr..sini tak join..tengok aja depa nih

Bergerak ke Seperated Sea Thalay Wack..sini pantai nya bersambung-sambung...tapi air dalam sikit at one side tu jadi nak ke sana kena naik kayak..hahahaha...29 tahun dulu aja berkayak nih..la ni macam tak sesuaiiiii...

cantiknye green ni...jade...!! semua picture saya tak add on any colour..all natural and original from my Galaxy...so saya melihat Andaman Sea ini dengan pelbagai warna...amazing bukan...

Kami makan dulu and include in pakej..kena pulak tekak saya dengan masakan dia..hihihi..i selalu ada problem sikit tentang makanan nih but Alhamdullilah semuanya dipermudahkan Allah segala urusan.

Lepas makan kami jalan ke pulau yang bersambung ni..cuaca memang panas 30 degree  kot..tak pa ..nanti ambik le Qu Puteh hahaha..

Ni dah kira kawasan National Park..see..cantik ikan-ikan ni..bila saya datang dia kerumun saya..

hi Nemo..Assalamualaikum..today is my birthday..you want say something..sebab ikan ni kat sini kena ler cakap org putih..kang dia tak paham pulak.

seperti ada bisikan di telinga..ikan berwarna kuning ni cakap.happy birthday to you..
Thank you Mr Nemo!!

Then bergerak ke next destination pulak..ini ler pilotnya...duk belakang tengok cam mana depa operate boat nih...errr...

Poda Island

Last island...tidak digalakkan mandi..ala rest area..

Ada ku kisah tak leh mandi..mandi aja ler...so i dah mandi di 4 pulau..sah-sah dah sun burn hahaha...

Sini ler Filem James Bond belakon..tak ingat what movie..

Wahhhh....adventures today...balik ke tanah besar. Memang penat tapi best sangat.Kami ambik motor berbumbung nih ..depa call teksi..nak pi makan di Ao Nang...

Bagus depa ni peramah walaupun komunikasi ada masalah sikit..dah jalan baru nak beli cenderahati..so Pokcik ni kata. turn balik..sana murah ..kat Ao Nang each mahal..

So stop sini shopping dulu...

Banyak borong..

Bersama taukeh kedai Loma Gift..after beli barang i  cakap dengan dia..bagi la diskaun..so dia bagi diskaun ..lepas tu saya cakap ayat yang sama..today hari jadi saya..give me present la..hahaha..it a joke actually but Alhamdullilah dia bagi saya satu baju percuma.Amin rezeki Allah.
Lepas tu saya cakap..mari ambik gambar dengan kami dan saya akan masukkan dalam blog ini..untuk promo ..kita kena la hargai orang yang hargai kita bukan...

Ini la tshirt yang i dapat...

Lepas tu kami bergerak ke Ao Nang Beach kat area mercu tanda tu..situ kurang halal food so tahan budak teksi ni pulak untuk pergi ke area Masjid Ao Nang.

Kami singgah di restoran nih...makan dulu la..Bangboo...i pernah nak makan di Restoran Istana  Bamboo di Jalan Ulu Kelang tapi tak kesampaian ke hari ini..tak sangka makan di restoran seem like di sini.Masa kami sampai budak  yang bawa kami tu terus panggil orang dari restoran..katanya selepas ditranslatekan dengan google...Mereka datang dari Malaysia..nak makan...yang menjawab tu dalam bahasa Patani...Rasa syukur disambut dan dilayan dengan baik..restoran tak ada orang...kami aja.

Sampai sini baru dapat wifi..cer on tengok ada tak message masuk...hahaha....baca WA baca email..macam bukak pejabat pulak..tapi ok aja..semua di hujung jari..just reply..apa ada hal.

Kepada semua yang wishing me Happy Birthday tu terima kasih banyak-banyak kerana masih mengenang diri ini..ingat dah tak popular dah hahaha...kepada my dear sweet heart ..adik beradik ku...wait me come back and  we will have makan-makan this coming Sunday..Insya Allah..to my friends yang nak belanja makan tu..terima kasih.sorry not in town..datang aja le ke UOA...

semalam nasi bentuk love..today tapak sulaiman pulak...creative nya ..

Ini la hotel dan restoran tu...kalau sapa yang nak mari sini ..nak enjoy lawat pantai..disarankan duduk di Ao Nang  ni..kebanyakkannya muslim..senang makan. Lepas makan kami bergerak ke Masjid Ao Nang berdekatan dengan restoran.

Masjid ni dalam pembinaan dan dalam defect liability kot sebab masih ada yang kena touch up here and there...alamak!!  lupa lak..i m  in vacation not site visit project....nak buat lagu mana dah jiwa construction hahaha..

Masa kami keluar..pasal malam dah start di luar masjid nih..macam ada..nampak macam sedap but dah full dah.

Kawasan persekitaran masjid.

Ada sewa motor..

Singgah kat Cozy Corner ambil teksi balik ke town. Budak ni la yang uruskan...ayat yang sama saya cakap la...give me discount and better car.so katanya..dont worry kakak..i will give u better car..u wait here ok..

So kenderaan kami sampai..well.as his promise..dia bagi kami van VVIP for airport yang besar tu untuk kami bertiga aja dengan harga yang sama teksi biasa....sebab dia bagi tu.i kata meh ambik gambar dengan i..and i will pun in my blog..hahaha..

Amin..segalanya dipermudahkan dan berjumpa dengan orang yang baik-baik...balik Green House  Hotel dulu..then baru jalan-jalan kat luar hotel..

Itulah AturanNya dari sekecik-kecik kenderaan Tuk Tuk hingga sebesar-besar kenderaan  ..kapal terbang kami naik dua hari ni.Dari udara hingga ke laut...

Malam kami makan kat tepi hotel aja...

Enough for today..penat sangat..tido awal hahaha..nak plan for tommorow..

Thank you my dear friend..present to me thirt nih..