Friday 20 January 2017

Kota Ngah Ibrahim @ Muzium Matang

Alhamdullilah..di sepanjang perjalanan sungguh indah...beautiful sunny day...saya tidak terfikir ke mari...terdetik hati untuk singgah bila masa saya melintasi simpang di kawasan ini...tiba-tiba terdetik hati seolah diundang ke mari.


Saya terus menjawab...on the way balik nanti saya akan singgah menjenguk di sini.

Sungguh indah cuaca dan alam seolah  menyokong kehadiran saya ke sini...apa lagi saya start la photoshoot di sini...di segenap kawasan cantik...indah...menarik...awan seolah memberikan pakatan jadikan background saya sungguh menarik...Dear Awan thank you...di mana saya berada ..kamu sering temani saya.

Kota Ngah Ibrahim....agak asing bagi saya tetapi pernah ketahui...sepanjang 2 hari saya google tidak terjumpa tentangnya.

Bila saya melangkah di sini...tiba-tiba saya teringat Istana Siak...Istana di Jugra...kenapa yea tiba-tiba perasaan itu datang pula...designnya tidak sama tapi cirinya lebih kurang dan agak sama...sebuah bangunan di Island...ada telaga dan ada taman.

Berdekatan ada Makam Allahyarham Ngah Ibrahim..



Yuk....kita tengok ...apa yang ada di sini...








Carian dari sejarah, Kota ini dibina oleh Orang Kaya Menteri Paduka Tuan Ngah Bin Jaafar, pembesar yang mahsyur pada tahun 1874 di Perak.

































Kawasan Makam










Al fatihah



Tugu Peringatan Jepun






Dari simpang luar boleh nampak nih.



No comments:

Post a Comment